Di Sebalik Bendera Malaysia - Jalur Gemilang | Malaysia Flag

Sebelum dikenali dengan Jalur Gemilang bendera kebanggaan negara digelar Bendera Malaysia. Bendera Malaysia berkibar megah bermula pada tanggal 26 Mei 1950 di perkarangan Istana Sultan Selangor. Majlis menaikkan bendera telah dianjurkan oleh pesuruhjaya British setelah mendapat kelulusan rekabentuk daripada Raja George VI (19 Mei 1950).

Setelah 47 tahun berkibar dengan gelaran Bendera Malaysia, nama Jalur Gemilang telah diumumkan pada sambutan kemerdekaan ke-40 oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad. Pengistiharan nama Jalur Gemilang berlangsung di perkarangan Dataran Merdeka pada jam 11:58 malam, 31 Ogos 1997.

JALUR - menggambarkan Bendera Malaysia yang mempunyai 14 jalur merah dan putih. Oleh itu, lambang jalur pada Bendera Malaysia menggambarkan satu haluan yang lurus, hala tuju yang sama dan arah yang sama yang dianuti oleh rakyat negara ini dari Perlis hingga ke Sabah dalam menuju kegemilangan bangsa dan negara.

GEMILANG - membawa maksud bercahaya, terang-benderang dan cemerlang. Oleh yang demikian Bendera Malaysia Jalur Gemilang memberi pengertian bahawa jalur atau bendera itu melambangkan kecemerlangan negara Malaysia dan rakyat Malaysia dalam mengharungi apa bidang kehidupan sekali pun sama ada di dalam atau di luar negara. Kesungguhan, kegigihan dan kesanggupan rakyat untuk menaikkan imej negara, sesungguhnya sentiasa mendapat petunjuk dan pedoman yang terang lagi jelas.

Jalur Gemilang mengandungi 14 jalur merah dan putih (melintang) yang sama lebar bermula dengan jalur merah dari sebelah atas dan berakhir dengan jalur putih di sebelah bawah, tanda keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri - Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Sabah, Sarawak, Selangor dan Terengganu dan Kerajaan Persekutuan.

Warna biru tua di sebelah kiri sehingga atas jalur merah yang kelima menerangkan tentang perpaduan rakyat Malaysia. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan sebagai tanda agama rasmi negara iaitu Agama Islam. 14 bucu bintang melambangkan perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan. Warna kuning pada anak bulan dan bintang mewakili warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.

No comments: